2012年3月1日木曜日

3月1日ひな祭りの報告(The Doll's Festival)


中国人会員の渡辺 はなさんと田 中りさんはお雛様の写真やチラシをボードに貼ってくれました。 ホワイトボードには友達から贈られたお内裏様とお雛様を描いた布を飾りました。 コアラの部屋は「ひな祭り」らしくなってきました。 今日の参加者は外国人親子が12組み、日本人親子が8組みです。 

外国人にひな祭りの意味を教えました。 お内裏様は天皇を指します。 お内裏様の帽子は「纓・えい」、右手に持つ棒は「笏・しゃく」と呼びます。 お雛様は皇后を指します。 お雛様は「冠・かんむり」をかぶり、「桧扇・ひおうぎ」を両手で持ちます。 内裏とは天皇陛下のお住まいを指します。 そこに住んでいる人がお内裏様です。 お内裏様は向かって左です。 京都はお内裏様の座る場所が反対です。 「雛」は小さな子のことを言います。 女の子の小さな玩具と言う意味で雛人形と言います。 

ひな祭りの歌を歌いました。 ♫ お内裏様とお雛様 二人並んですまし顔 お嫁にいらした姉さまの 良く似た官女の 白い顔 ♫ 好きな折り紙を使って雛人形をおりました。 顔を描くとその人らしさが出てきます。 パッチリした目や、笑った口元の美しさはママでしょうか? メガネをかけた男雛はPapaをイメージしているのでしょうか? 個性があって面白いです。(#^.^#) お姉ちゃんの分も作りました。 自分の作品を持って記念撮影をしました。

新会員はカナダ出身の西村サンディさんとアイリちゃんです。 ようこそコアラへ!(-^〇^-)

雛あられを食べました。
リンさんから台湾のお菓子、笠間さんから日本のお菓子の差し入れがありました。 御馳走様でした。 有難うございました。

Koala Chinese Member of Watanabe Hana san and Den Churi san posted up the Doll's Festival pictures and leaflets on the board. I hung with the cloth which was painted a picture of ODAIRI SAMA and OHINA SAMA on the whiteboard. Koala room became like a place of "The Doll's Festival". Today's participants are 12 pairs of foreign mother and children and 8 pairs of Japanese one.

I taught to the foreigners what is HINAMATURI meaning. ODAIRI SAMA refer to the Emperor. A Odaiari sama's hat is called "EI" and a stick holding right hand is called "SHAKU". OHINA SAMA refer to the Empress. OHINA SAMA put on a crown and holding a fan with both hands. DAIRI means Palace of the Emperor. So, a person who live in called ODAIRI SAMA. ODAIRI SAMA sits to the left side. In Kyoto, his position is opposite. "HINA" shows a small children. We call Hina Ningyou which means a small toy for small girls.

We sung a song HINAMATURI together ♫ Odairi sama to Ohina sama, futari narande sumasi gao・・・♫ We made Hina doll by using Origami and drew its face and put decoration. Each doll became looking different one. One was drew big eyes on it imitating Mama wasn't it?. One was drew eyeglasses on it imitating Papa wasn't it? These were very amusing works. Someone made Hina doll for her sister. We took a snapshot with their masterpieces.


A new member is Nishimura Sandy san and Airi chan from Canada. Welcome to Koala! (-^〇^-)


We had Hina Arare. Sweet donation; Rin san from Taiwan and Kasama san from Japan. Bonappetit!! Yummy!! Thank you very much.