2015年9月14日月曜日

9月10日人形劇の報告(The Puppet show.)

台風の影響で朝から雨です。 せっかく人形劇団どんぐりさんに来てもらうのに「参加者が少ないと申し訳ないな~」と心配していました。  15名が集まりました。
1、どんぐりころころの歌
  どんぐりさんのテーマソングです。

2、ねことボール
  言葉は無く、人形だけが動くので6か月児から理解できるようです。 子供達は全員がじっと見ていました。 ボールが舞台裏に行くとまさと君はボールを探しに行きました。 可愛い仕草に大笑い。 彼は猫が大好きです。

3、南の島のカメカメハ大王
  どんぐりさん手作りの空き瓶楽器を鳴らしながら歌いました。 皆大きな声で「ヘイ、ヤ~」などの掛け声を頑張りました。 人形はトイレットペーパーの芯、割りばし、チロリアンテープで作ってあります。 最後に大きなクジラが出て来ました。
4、コンとポン
  きつねとたぬきの物語でした。 「チチンプイプイのプイ」と言い、変化するので子供達には大うけでした。 

5、人形との触れ合い
  好きな人形のもとに行き、人形をさわって楽しみました。

人形劇の係は小松さんでした。 有難うございました。

* 気になった事;
いつも元気なハル君が元気がなかったのはママの体調が悪かったからでしたね。
ママが元気がないと子供は心配で傍から離れられないのです。 いなくなったらどうしよう??との恐怖と戦っています。 1歳過ぎると分かろうと考えますのでお話して下さい。
「ママはばい菌マンと戦っているの。 ハル君も応援してね」 子供なりにどうしたら応援できるか一生懸命考えます。 子供が病気になった時も同じです。 「ばい菌マンが強いからお医者さんにも手伝ってもらおうね。 ママも応援するよ」  子供にとってママは命綱です。 この時期を大切に過して下さい。

It was rain from morning because of the typhoon.  I was worried about small participants since the Donguri company visit once a year.  Mothers and children of 15 gathered.

1, A song of Dongurikorokoro
    Theme song for "Donguri" san

2, Cat and Ball
    Without words and just move puppets are easy understand from 6 months baby.  All children stared fixedly at cat and ball.  When a ball rolled out of the stage, Masato looked for it in the back.  His behavior caused us to laugh.  He loves a cat.

3, The great Kamehamaha in the southern island
    We sang and chimed with hand made musical instrument by Donguri san and shouted "Hei, Yeh~" according to the song.  These puppet made of foundation of toilet paper, disposable wooden chopstick and Tirolean tape.  Whales came up at the last.

4, Kon and Pon
    A story of a fox and a raccoon.  Children were laughed that characters were changing by saying "Chichinpuipui no pui".

5, Contact with puppet
    Children enjoyed touch their favorite characters.

A person in charge of this event was Komatsu san.  Thank you very much.

* Have something on my chest;
Haruno was spiritless because of mama's out of shape.  When mama is not fine, child is so worried that he can't apart from mama.  He feels sudden fear of losing mama.  Please talk to him about your condition.
"Mama is fighting against Baikin(Germ) man.  Boost me up!"  Child thinks how can he supports mama.  It is the same pattern when a child is sick.  "The baikin man is stronger, so better to ask to help Doctor.  Mama is also cheer you up!" 
Mama is an essential lifeline for a child.  Have the precious period with your child.