2019年12月16日月曜日

特別)かながわ子ども・子育て支援大賞に「コアラ」が選ばれました(Koala got a prize for excellence among childcare groups in Kanagawa Pref.)

県だより「かながわ情報館」の6月号に子ども・子育て支援大賞募集が載っていました。 1996年1月に「国際子育てひろばコアラ」を設立しました。 長年運営している割には世間に知られていないので応募してみました。

10月に「コアラ」は一次審査に合格したので二次審査を行います。 公開プレゼンテーション(5分)、配布資料の準備をして県次世代育成課に送信して下さい。との連絡がありました。

10月16日(水)横浜の崎陽軒会議室で二次審査が行われました。 16団体が選ばれて、それぞれがプレゼンテーションをすることになりました。 私はカンボジアのリネットさんと行きました。 審査員8名、16団体の代表者、観客の皆様全員が各団体を評価します。 真剣に聞かないと評価できないので緊張しました。 これが一言メッセージになりました。 16団体の中、コアラだけが外国人母子支援の団体でした。

コアラは0~3歳までの子育て中の日本人・外国人親子を対象とし、子育て中のストレスをためない、社会から孤立させないために地域の情報交換、国際交流や理解を深める場「コアラ」をつくり、国籍を問わず親子で交流できる場を提供している。
リネットさんの様に9年前にコアラを卒業してボランティアとして手伝ってくれる人もいる事を話しました。.

kanagawa governmental office
神奈川県庁 
11月初旬にコアラが最優秀賞に選ばれた事をメールで伝えられましたが、公式発表の26日までは公言してはいけない!と書いてありました。 第13回かながわ子ども・子育て支援大賞等受賞内容一覧が県のホームページに発表されました。
受賞理由は「23年間の長い間、外国人母子に寄り添い支援し続けた事」


Kuroiwa governor and I.
Kanagawa Mascot


 
12月3日(火)第13回かながわ子ども・子育て支援大賞授賞式は県庁4階奉安殿で行われました。 副代表の藤原錦芳さんと出席しました。 コアラの大賞ほか6団体が表彰されました。 リハーサルが終わり、黒岩知事の入室で式が開始されました。 表彰状と副賞がわたされました。

houann denn with Ms.Fujiwara 
受賞者を代表して「コアラ」の米澤が2分間スピーチを以下の通りしました。
「プレゼンテーションが終わり、一言メッセージをパソコンに送って頂きました。 優しいお言葉、励ましのお言葉、ガンバレ・応援しているのお言葉に感激して泣いてしまいました。 子育て支援大賞に応募した動機は23年間やってきたコアラの活動を認めて欲しい、知ってほしいとの思いからでした。 大賞に選ばれるとは思っていませんでした。 皆様のメッセージは賞を頂く以上に嬉しかったです。 ボランティア団体は場所取りなど苦労が多いです。 落ち込んだ時、このメッセージを読んで頑張ろうと思います。」
Koala got a prize for excellence

hitokoto messages
evaluation of messages
久しぶりの正装と緊張で疲れました。

I learned "Child & child-rearing support group competition entries" issued by "Kanagawa Jyouhou kan" in June.  I established "International Mom & infants cross cultural group "KOALA" in Jan. 1996.  I have been managed Koala for 23 years though Koala has not been yet widely known in the public.  So, I applied for this competition.

Koala was accepted the first screening in Oct.  I made arrangements to have public presentation material and handout ready for audience.  Then, I sent all materials to jisedai ikusei ka means next generation rearing section for my second screening by mail.

The second screening was conducted at Yokohama on 16th Oct.  Sixteen groups were selected among applicants and gave their presentation in five minutes.  I went there with Rinett san from Cambodia.  A judging committee of eight, representative of 16 groups and audience appreciated the value of group's activities.  I had to listen their speech seriously otherwise I couldn't judge. I got tense.  This was a few words message.  Koala was the one and only group supporting to foreign mother and child among 16 groups.

Koala group consists of Japanese and Foreign mothers with their 0~3 years old children.  Foreign mothers began to feel stress because of her unfamiliar surroundings and their child rearing.   I don't want foreign families are isolated from Japanese society.  So, I found KOALA for those who need help to get area information, international exchange and understanding. 
I talked about there are someone like Rinett san returned to Koala after nine years as a volunteer.

I was informed that Koala got a prize for excellence by mail in early Nov. but it was mentioned not to tell to others until 26th of formal announcement.  The 13th Kanagawa Child and Child-rearing support group winner and it's reason was released on Kanagawa pref. homepage.
The reason to win: "You kept supporting foreign mothers and children for 23 years."

An award ceremony of Kanagawa child/child care support grand prize was conducted at a prefectural office "Houann denn" on Dec. 3, 2019.   Ms. Kinpo Fujiwara, vice president of Koala and I attended the ceremony.  Koala had the first prize and other 6 groups were awarded.   After rehearsal, Kuroiwa Governor started an award ceremony.  He was offering me an award certificate and an additional prize.

I was a representative of prize winners and gave a speech in two minutes like this.
" After giving presentation, a few words messages were sent  to my PC by officer.  I cried reading those messages there were affectionate words, encouragement words and messages of support.  The reason for my application to child care support competition was to hope people to know and recognize my activities for 23 years.  I didn't expect I would chose the first prize.  Your excellent messages gave me happiness more than I got an award prize.  Volunteer groups have difficulties of organizing.  When I felt down, I will read those messages and will get energy again.  Thank you very much."