2022年11月23日水曜日

11月17日金魚が逃げた、新聞ちぎり遊び、ミミケロの報告(Goldfish got away, Play in Newspaper, Mimikero)

 中原区役所からの依頼で場所は区役所別館の幼児室でコアラの会を行いました。 

子ネット通信第98号「この指とまれ」掲載の為に編集員、体験希望者、認可保育園職員、子育て支援センター職員、区役所職員の見学で始まりました。

1,挨拶・米澤代表 コアラの歴史、コアラを立ち上げた理由や目的

1996年1月9日に「コアラ」を作りました。26年で41か国の親子が参加しました。

1990年から日本語ボランティアをしています。外国人女性はなかなか日本の社会に溶け込めない。初めての海外生活、妊娠出産、日本語も上手く話せない上、子育てでストレスいっぱい。 同世代の子育て中のママ達と交流してストレスを発散して欲しい。

ママが幸せでないと子供は幸せになれません。



2,大型絵本の読み聞かせ「きんぎょがにげた」と「あたま かた ひざ ぽん」の歌を4ヵ国語で行いました。

インドネシア語、英語、ドイツ語、中国語の「頭、肩、膝」を覚えて踊りました。

 金魚が逃げたも4ヵ国語でお話ししました。 みんな凄く上手でした。



3、新聞ちぎり遊び

新聞をちぎって、頭にのせたり、紙吹雪にしたり、丸めて袋に入れたりして親子で遊びまし




4、子供たちは折り紙の金魚釣り  

編集員は説明を聞いてパソコンで感想などするそうです。



5,ミミケロ体操

ミミケロ体操は区役所の宣伝になります。DVDにして子供たちに見せるそうです。 

子供達は疲れてゴロリと寝転んで踊ってくれません。最後にみんなで「えーい」は上手にできました。



お疲れさまでした。

報告:米澤

We were asked by Nakahara Ward office to have Koala meeting at the Ward office annex, children's room.  We had guests of member of an editorial committee, firsthand experience, the kindergarten teacher, child support center and officers.

1, greeting from Yonezawa (history of Koala and purpose)

I established Koala in 1996 Jan. 9.  Mothers and children from 41 countries have been participated Koala in 26 years.  I have been teaching Japanese as a volunteer since 1990.  Foreign women were difficult to assimilate into Japanese society.  They have full of stress for first living in foreign country, first pregnant and delivery and Japanese language barrier.  I hoped to release their stress to associate with Japanese mothers of same generation.  Unless mother is not happy, child could not be happy.

2, Reading picture book "Goldfish got away" and a song "Head Shoulder Knee Pon" were performance by four languages like Indonesian, English, German, Chinese.  All children had well done.

3, Tear up Newspaper: Mom and child played together tearing up papers.

4, Children fished Origami goldfishes.

5, MIMIKERO work out.: Nakahara Ward office workers got a shoot us to make DVD. Children were lying down on the mat because of tired.  Finally, we all shouted "Yay!" Well done!!

reporter: yonezawa