2024年3月14日木曜日

特別イベント➀:3月7日のインドネシアのダンスを踊ろう!の報告(Let's dance Indonesian!)

かわさき市民しきん助成イベントなので一般の方々も参加できます。

コアラ会員は9:00~10:00までに机や椅子を倉庫に移動させました。 マットも不足していましたのでTさんがジョイントマット14枚 を車で運んで下さいました。

1,あいさつ 米澤代表

「コアラ」は子育て中の外国人と日本人が集まり交流するグループです。 1996年1月に設立しましたので今年で28年目になります。 41か国の親子が参加しています。 今日はコアラ卒業生のママ達がボランティアで来ていただいていますのでお手伝いが必要な方は頼んでください。

2,鳥の踊り シティさん

インドネシアの国章にイーグルが書いてあります。鷲の踊りです。


 3,歓迎の踊り 冨木さん

20年前のコアラ卒業生のママです。 子供は23歳になっています。彼女はインドネシア伝統舞踊を習うためにインドネシアで修行されています。 ガムランの音楽に合わせて踊って下さいました。

初めて見る人も多かったと思います。 皆さん真剣にご覧になっていましたね。

4,インドネシアってどんな国? シティさん

シティさんはコアラのボランティアスタッフです。2年前に来日されました。良く勉強されていて日本語の読み書きや会話もできます。 とても優秀です。

首都はジャカルタです。人口は世界で4番目です。 面積は日本の5倍です。宗教はイスラム教です。 公用語はインドネシア語です。現在の首都はコタマサンタラ(ヌサンタラ)です。

結婚式の服装は部族によって違います。 沢山の写真も見せて頂きました。

参加者全員でインドネシア語の(ありがとう)テリマカシと(どういたしまして)のサマサマを覚えました。

5,皆で踊ろうインドネシアのダンス!

シティさんの指導で踊りました。 バイクに乗って行こう!と言うダンスでした。 子供達も楽しそうに踊っていましたね。

6,ありがとうの金メダル授与

よしひさ君から冨木さんに。まゆかちゃんからシティさんに金メダルが渡されました。

7,インドネシアの食べ物を試食しよう!

シティさんはインドネシアの春巻きを50個も作って来て下さいました。 ちょっと辛めのたれに付けて食べると美味しい。 そのままでも美味しい。 冨木さんはインドネシアの海老せんべいを持って来て下さいました。 もっと食べたい子供の為にコアラのマーチとおせんべいも用意しました。

報告:米澤

Koala member moved the desks and chairs to the warehouse by 9:00~10:00.  There was also shortage of mats, so 14 joint mats were brought in by car.

1, Greeting by Founder Yonezawa

Koala was founded in 1996 so it was 28 years old.  Koala is an association for foreigner and Japanese mothers raising children gather and interact.  Mothers and children from 41 countries have been attended.  We have Koala graduated moms here, please ask them for help.

2, Siti san performed the Bird Dance.

Indonesian national emblem shows the bird Eagle.

3, Welcome dance by Tomiki san.

She graduated from Koala 20 years ago.  Her son is now 23 years old.  She went to Indonesia to get training of the traditional dance.  She danced to the Gamelan music.  I thought people here were seeing this for the first time.  They kept watching dance seriously.

4, What is Indonesian like?  Siti san

She is Koala volunteer staff and came to Japan two years ago.  She studied Japanese very hard.  Today, she gives you presentation in Japanese.

Capital of Indonesia is Jakarta.  Population is No. four in the world.  The land is five times that of Japan.   Religious is Islam.  Official language is Indonesian.  New capital will be Nusantara.  Wedding costumes are different from region or tribes.  She showed the pictures.  We all tried to repeat Indonesian words Teremakasi means thanks and Samasama means you're welcome.

5, Let's Indonesian dance!

Siti taught us Indonesian dance.  We enjoyed dancing with music.  Children seemed to be happy.

6, Give the Gold medal

A gold medal went to Kei by Yoshi and another gold medal went to Siti by Mayu.

7, Let's trying to taste Indonesian ethnic foods.

Siti had made 50 Indonesian spring rolls with a slightly spicy sauce.   Kei brought Indonesian shrimp rice crackers.  You're all excited to taste the Indonesian foods, so let's get to it.  Enjoy the tasting.

reporter: yonezawa





シティさんは来日2年目です。 良く勉強されていて日本語の読み書きや話も出来ます。