2010年6月23日水曜日

6月20日(日)ジャガイモ掘りの報告


雨続きでお天気を心配しましたが、この日は晴れ時々曇りでした。
森田さんの畑が分からない人は中原駅で待ち合わせしました。コアラ会員と卒業生の家族、合わせて12組35名が集まりました。
森田さんの御主人が2月に亡くなり苗の植え付けが十分に出来なかったようです。お悔やみ申し上げます。
いつもご夫婦で畑を耕し、収穫の時に格安で子供達の教育の為に畑を提供していただいていました。事情を聞いた担当の杉山さんは「コアラの子供達が土に親しむのが目的なので昨年の半分2レーンでも十分ですので貸してください」とお願いしました。
参加費は一家族200円でした。

子供達はパパの靴下で足を覆い、土にべったりと座り込み土いじりを始めました。
土の中からジャガイモが出てきて歓声を上げて喜ぶ子供たちもいました。芋虫に悲鳴をあげる子供もいました。 
みんなそれぞれのやり方で楽しんでいました。
大人は子供の様子を見ながら一緒にジャガイモを掘りました。





森田さんがおまけのジャガイモを沢山くださったので大収穫になりました。

ジャガイモの種類は「北あかり」といい甘味があり美味しいです。ジャガイモは皆で分けました。
早く終わったので近くの公園で遊びました。 

コアラ特別イベントは家族参加です。
コアラには国際結婚の家族も多く参加しています。子供達を砂場で遊ばせながらオーストラリア、スペイン、イギリス、中国、日本のお父さん達が英語で交流していました。
お昼に解散し、有志だけでレストランに行きました。
次は秋のさつまいも掘りです。お楽しみに!!


We were anxious about the weather continuously of rain, though it was fair to cloudy.
The members who did not know the field of Morita san, met me at Nakahara Station. Koala members and the graduate 12 families total of 35 people gathered.

Since Morita san's husband died in Feb.,she could not enough to plant the sheedling. I send my condolences. The field was offered cheap for the education of children. Sugiyama san who was in charge of this event said to Morita san "It is enough for two lanes because it is a purpose that Koala children are familiar with the soil."
The registration fee was 200 yen for a family.

Children covered their legs with papa's socks, and sat down stickily in the soil, and started to dig. Some children were screaming to see the green caterpillar. Others shouted with glee to find the potato from among the soil. Children enjoyed digging potato by their own ways. The adult dug up potato together while seeing children's appearences. Because Morita san had given a lot of potato of the extra, it became a large harvest.
The kind of the potato is "Kita akari" are good. We divided the popato into participants.
We played in the nereby park because it had ended early.

Koala special event is family participation.
We have interracial marriage couples in Koala. Fathers come from Australia, Spain, England, China and Japan. They were enjoying chat in English while their children played in the sand pit.
We finished Koala event in daytime. We went to the restaurant afterwards.

The next digging event will take place in autumn. To the enjoyment!