2021年11月30日火曜日

11月25日クリスマス会の報告(Christmas Party)

 いつもの様にマットを敷いて消毒をスプレーしました。 



今日は早めのクリスマス会です。 子供たちはサンタさんの服装で参加してくれました。 大人にはサンタさんの帽子やカチューシャを付けてもらいました。 サンタ人形を怖がっている子供もいましたね。 皆でクリスマスの飾りつけをしました。



今日の係は高橋さんです。クリスマスカード作りとクリスマスプレゼント交換のイベントです。 赤と緑の紙に子供たちはシールを張りました。「パパにあげるの。 ドイツのおじいちゃん、おばあちゃんにあげる。 祖父母に送る。」皆真剣に取り組んでいました。






「メリークリスマス!」をドイツ語、中国語、タガログ語で言ってもらい、私たちも発音をまねしました。 英語以外の言葉は難しくて覚えられませんね。 外国の人達は一生懸命に日本語を覚えようと努力されています。 頭が下がります。 

「プレゼント交換」は500円で子供が喜びそうな物を用意してもらいました。 



音楽スタート! 輪になってプレゼントを隣の人に渡します。音楽が止まった所で自分の所に来た品物を貰えます。 さて、子供の気に入るプレゼントが届きましたか? 皆さん、満足されていましたね。



副代表の藤原さんが中国のお菓子と中華海鮮お粥を持って来て下さいました。 「今年最後のコアラの会なので元気でお正月を迎えてほしい!」とタクシーで熱々のお粥を運んで下さいました。 心も体も温まりました。 皆よく食べましたね。 ごちそうさまでした。



卒業生から女児服のお下がりと英国の旗やシールを頂きました。 有難うございました。



*決まった事:

コアラの部屋・福祉パル研修室の予約を1か月ごとに担当者を決めて電話予約をしてもらうことになりました。 3月分は決まりました。4月からどなたか担当して下さい。

12月1日、こども未来フェスタ・ズーム参加者は徳武さんと秋山さんです。「この指とまれ」の編集は土屋さんです。宜しくお願い致します。

誕生会:



えりかちゃん 3歳  ゆうなちゃん 1歳  お誕生日おめでとうございます。 コアラのお誕生日カードとコアラメダルを差し上げます。 皆で「♫ハッピーバースデーの歌♫」を歌ってお祝いしましょう。 お誕生日を大勢の人にお祝いしてもらえることは本人にとって幸せであり、生まれて来て良かった❣と思えるのです。 3歳までに沢山のポジティブな言葉をかけて下さい。 将来に繋がりますよ!!

報告:米澤

We spread mats on the floor and disinfected them as usual and also prepared toys for children.

We had an early Christmas Party.  Children participated with Santa's costume.  Members also wore Sant's cap or Katyusha hairband.  A child was scared Santa doll.  We decorated Christmas ornaments.

Today's event was making Christmas Card and Exchange Christmas Present.  The person on duty was Takahashi san.  Children put seals on red and green paper card.  "I'll give this to my papa.  Send them to Grandparents in Germany.  Send it to Grandmother"  They came to grips with making card.

What do you say "Merry Christmas" in different languages?  We learned German, Chinese and Tagalog.  All are difficult to pronounce and hard to keep in memory except English.  We should respect that foreigners are making effort to remember Japanese language.

Members prepared Christmas gift within 500 yen that children would be happy to have it.  Music start!  Make a circle and give present to next person and music stop!  You can get the present in front of you.  Did your child get favorable thing?  It seemed like they were satisfied with gift.

Vice president Fujiwara san, Chinese, brought Chinese cakes and cooked Chinese seafood rice porridge.  She said that today was the last Koala meeting in this year and hoped everyone would welcome happy new year.   We were satisfied with hot rice porridge.  Delicious meal made our body warm.  Thank you very much.

Former Koala members donated her daughter's cloths and also presented England flag and its seal to us.  Thank you both.

Settlement:

*Decided to book Koala room for two times a month in turn by members.  March was already set.  Who will be in charge of April?

*"kodomo mirai Festa" organize on Dec. 1.  Tokutake san and Akiyama san from Koala.  "Konoyubi tomare" editor Tuchiya san.

Birthday Party:

Erika, 3 years old girl and Yuuna 1 year old girl   Happy Birthday to you!  I give you Koala Birthday card and Koala Medal.  Let's sing a song "♫Happy Birthday to you♫" together for them.

To celebrate their birthday by many people make them feel so happy.  They were glad they were born.  Please give them positive words until 3 years old.  These words lead to their life in the future.