2010年11月1日月曜日

10月31日特別企画ハロウィーンのつどい報告(Halloween Party)

平成22年度中原区地域福祉講座事業の委託を請けてコアラで「ハロウィーンのつどい」を行ないました。

近年、中原区に大型のマンションが建ち、若い世代の日本人、外国人家族が多く住んでいます。まだコアラを知らない人達にコアラの存在を知ってもらい、一緒に子育てを楽しんで欲しいと企画されました。
実行委員長の佐藤めぐみさんとスタッフは1ヶ月前からパーティの計画を話し合い、飾り付けの買出しなどをしました。
10月28日のコアラの会でパーティの説明をするつもりでしたが、台風14号で大雨の為、6組しか参加しませんでした。
午後は新城駅近くのトンプソンさん宅へ移動して夕方まで風船の膨らましやお土産の袋詰めの作業をしました。
30日に台風の為、参加キャンセルのメールが入り心配しました。

10月31日(日)、台風は去ってよい天気になりました。

9:00 会場の飾りつけ 窓ガラスいっぱいにキラキラ光るレースを飾り、黒のレースで作った蜘蛛、沢山の風船を飾りつけました。 
10:00 開場 受付係りは家族まとめて靴の番号、仮装している人は仮装番号、一品持ち寄りのカボチャ料理は料理名カードを渡しました。
10:30 日本語の司会をトンプソンさん、英語の司会をイヴロンさんが担当しました。
コアラ代表の米澤よりパーティの趣旨とコアラの歩みを話しました。私はセネガルの民族衣装を着てヘッドドレスをつけて顔に茶色のアイシャドーを塗り仮装しましたがあまり受けませんでした。
副代表の藤原さんが魔女に変装して子供達が「trick or treat」と言うとお菓子を上げました。
会場には子供用の車やテントなどの遊具もありますので子供達は汗をかいて遊んでいました。
 
11:15~ランチタイム。
10カ国の国際色豊かな料理が並んでいました。


食べながらビンゴゲームをして1,2,3位までプレゼントを貰いました。 
最後に仮装大賞は皆の投票で決まります。一番いいと思う人の番号を投票箱に入れました。
3位はいっけい君の『ゲゲゲのきたろう』
2位はあおい君の『スケルトン』
1位はマデゥ(インド)ちゃんの『エンジェル』でした。
みんなから拍手を貰い仮装大賞の記念品も貰いました。マデゥちゃん家族は今年12月でインドへ帰国しますので良い記念になりました。



 
13:00閉会の挨拶。
本日の参加者は79名(日本人40名、外国人39名)参加家族数33家族(コアラ会員家族19家族、コアラ卒業生並びに一般家族14家族)
とてもバランスの取れた参加者だったと思います。実行委員の方、お疲れ様でした。有難うございました。


Koala had a Halloween party on Oct.31 Sunday sponsored by the city administration.
Recently,new mansions are rising and young families of Japanese and foreigners are increasing. Koala and Nakahara ward planned a Halloween party that we want to let people know of Koala and wanted them to enjoy bring up children together at Koala meeting. The project leader Ms.Megumi Sato and her staff prepared party goods for month. We were going to explain what a party would going on, but only 9 people attended due to the typhoon 14. We moved to the Tompson's house near the Shinjyo Station in the afternoon. We blew into so many balloons and packed snacks for children. Some of the members cancelled due to the typhoon 14.

October 31 Sunday, the typhoon 14 had gone and it was fine day.
9:00 We decorated the party hall. A full pane was adorned with the twinkling race, and the spider that had made it from a black race and a lot of balloons were decorated.
10:00 Opening. A receptionist gave participants numbering cards for family's shoes and the person who disguised and the pumpkin dish.
10:30 Japanese hostess was Tompson san and English host was Ivlon san from England.
A representative Koala Yonezawa explained party's intention and Koala history. I was disguised in Senegalese wearing African costume. I rubbed brown eye shadow cream on my face and putting on the head dress.
A sub-representative Fujiwara san who was disguising as the witch gave the sweet when children were saying "Trick or treat".
There were toy car and tent for children. They were sweating from playing toys.
11:15 Lunch time. We set the 10 countries dishes on the table. Those were made from pumpkin. According to bingo game, the top three got presents.
At the end of the party, we had the disguised grand prize that was decided by everyone's vote. The third prize was Ikei(2 years old boy)"ge ge ge no kitaro", the second was Aoi(2 years old boy)"Skeleton", the grand prize was Madu from India(5 years old girl)"Angel". They got a big applause from participants. Madu's family will return to India this December.
PM1:00 Closing.

Participants in the Halloween Party were 79 people,(foreigner 39, Japanese 40).
Participant families 33(Koala member's families 19, finished Koala families and none 14). It was proper proportion between Japanese and foreigner and Koala member and none Koala member. Thank you for coming. It was a great success.